Każdy z nas chciałby, aby raz ułożona kostka brukowa swój efektowny wygląd zachowała jak najdłużej. Mowa przede wszystkim o barwie oraz łatwości w utrzymywaniu czystości, toteż niezmiernie ważną kwestią jest ułatwienie sposobu usuwania z kostki lodu i śniegu podczas zimy.
Jak pokazuje życie, samo oczyszczanie może okazać się niewystarczające i kostka z biegiem lat ulega zniszczeniu, tracąc przy tym oryginalny kolor. Co zatem należy zrobić, aby jak najdłużej zachować „świeżość” naszej kostki brukowej? Skorzystać z impregnatów!
Na wstępie zwrócimy uwagę na to, w jakim czasie najlepiej używać impregnatu. Warto zwrócić uwagę na dwa aspekty: po pierwsze, aby poddać ułożoną kostkę brukową impregnacji musi minąć miesiąc od jej wyprodukowania, gdyż po takim czasie zyskuje ona maksymalną wytrzymałość; po drugie: nie wolno nakładać impregnatu przy ujemnych temperaturach. Idealna temperatura to 20 stopni C, natomiast najlepszą porą jest poranek lub wieczór.
Kolejną ważną kwestią jest wybór impregnatu i w tym przypadku tanie nie znaczy dobre. Należy omijać impregnaty na bazie wody, ponieważ mają bardzo krótki okres ochrony nawierzchni. Impregnaty na bazie silikonów i butanolu powodują, że kostka wygląda jakby była mokra, kiedy jednak ten efekt mija, jego właściwości ochronne nie tracą siły. Najdroższym rodzajem są impregnaty polimerowe, które nie nadają efektów estetycznych, jednak najdłużej „chronią” naszą kostkę.
Na sam koniec przyjrzyjmy się jakie efekty możemy uzyskać dzięki zabiegowi impregnacji. Przede wszystkim impregnat zabezpiecza kostkę przez wnikaniem wody w górną powierzchnie oraz w fugi, przez co jej sprzątanie staje się dużo łatwiejsze i mniej czasochłonne. Wystarczy jedynie użyć zwykłego węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej i nasza kostka nie traci pierwotnych walorów. Należy pamiętać, że impregnacja nie zapewnia jedynie łatwego czyszczenia, pomaga również w utrzymaniu pierwotnej barwy kostki.
Warto również wspomnieć, że impregnacji nie stosujemy jednorazowo. Należy go powielać co jakiś czas. Harmonogram takiego zabiegu określony jest najczęściej na etykiecie produktu.